Jak postępować z otyłością u dzieci?


team-456077_1280Któż nie zna lepiej dzieci niż my rodzice i to my w głównej mierze jesteśmy odpowiedzialni za to, jakimi ludźmi będą w przyszłości. Wychowując swoje dzieci samodzielnie i z pełnym zaangażowaniem w ten proces, mamy największą możliwość uchronienia ich od złego wpływu osób z zewnątrz. To my rodzice mamy największy udział w zdrowym ich wychowaniu i powinniśmy się mądrze do tej roli przygotować. Rodzic świadomy i odpowiedzialny wychowuje dziecko przekazując mu swoje cechy oraz jest jego podporą i inspiracją do twórczego działania. Poświęcajmy się dla swoich dzieci i stwarzajmy im możliwość mądrego i zdrowego rozwoju.

W wyniku kilkuletniej obserwacji dzieci, ich nawyków i przyzwyczajeń żywieniowych wnioskuję, że większość problemów z nadwagą jest wynikiem niewłaściwej diety. Większość rodziców jest zdania, że nie ma potrzeby zastanawiać się nad rodzajem żywności, skoro dziecko zdrowo wygląda i ma apetyt. Wystarczy tylko dostarczanie odpowiedniej ilości pokarmów a reszta sama się potoczy w odpowiednim kierunku. Tymczasem młody, rozwijający się organizm w szczególności potrzebuje pokarmów o wysokiej jakości. Niestety, jak wykazują badania nadwaga u dzieci to już problem społeczny, który staje się jedną z głównych przyczyn chorób cywilizacyjnych. Problem ten dotyka w szczególności krajów wysoko rozwiniętych takich jak np. Stany Zjednoczone, ale również coraz bardziej dostrzegany jest w krajach europejskich w tym również w Polsce. U dzieci i młodzieży do określenia i rozpoznania ewentualnych odchyleń rozwojowych służą siatki centylowe, czyli wykresy opracowane na podstawie ogólnopolskich danych statystycznych. Umożliwiają one ogólną ocenę, czy dziecko rozwija się prawidłowo w porównaniu z innymi rówieśnikami. Niestety nie zawsze podczas badań u lekarza dostaniemy szczegółowe wskazówki jak należy postępować w przypadku zaobserwowania występującej u dziecka nadwagi. Musimy sami ustalić sobie schemat postępowania w takiej sytuacji oraz bezwzględnie go przestrzegać.

Jakie zmiany należy wprowadzić?

Dieta

U dzieci w przypadku zaobserwowanej już nadwagi kluczowe znaczenie ma dieta. Należy bezwzględnie wyeliminować produkty sprzyjające otyłości, jednocześnie zachowując pełną wartość pokarmów. Nie można głodzić dziecka ograniczając mu ilość posiłków, ale trzeba szczegółowo przeanalizować to, co dziecko zjada. Szczególnie niebezpieczne są tzw. „zapychacze”, które nie dość, że dostarczają nadmiernej porcji kalorii to również w ich skład wchodzi wiele szkodliwych substancji dodatkowo obciążających organizm. U dzieci i młodzieży w szczególności należy dbać o to, by układ pokarmowy był w pełni sprawny. Powinien on w maksymalny sposób wykorzystywać składniki odżywcze z dostarczonego pokarmu. Niewłaściwy dobór produktów tworzy złe przyzwyczajenia, a te stają się niezdrowym nawykiem w życiu dorosłym. Bezmyślne spożywanie dodatkowych porcji bogatych w cukry, tłuszcze a także w różne szkodliwe, chemiczne substancje doprawiające smak, zapach i kolor prowadzi do niepotrzebnego obciążania rozwijających się organizmów. Pamiętajmy, że zanim dziecko wyjdzie do szkoły musi zjeść śniadanie, które nie musi być obfite, ale powinno dostarczyć podstawową dawkę odżywczą na „start”. Rano, po przebudzeniu dzieci nie mają zbyt dużego apetytu, dlatego śniadanie nie może być „ciężkie” Przygotowując dziecku śniadanie do szkoły pamiętaj, aby znalazły się w nim wartościowe produkty dla jego zdrowia (np. owoce, pełnoziarniste pieczywo, jogurt). Zrezygnuj z batoników, cukierków i słodkich napoi jako przekąsek.

Więcej ruchu

Dzieci i młodzież szkolna spędzają w szkolnych ławkach ok. 7 godzin dziennie. Wśród zajęć szkolnych tygodniowo odbywają się przeciętnie tylko 2 godziny zajęć wychowania fizycznego. Po powrocie do domu czas wolny przeznaczają na odrabianie lekcji, oglądanie telewizji oraz spędzają wiele godzin przy komputerach. Taki rozkład dnia powoduje, że dzieci stają się mało sprawne fizycznie. To pociąga za sobą niechęć do wszelkich form czynnego spędzania czasu. Zadaniem rodzica jest zorganizować dziecku zajęcia, które zajmą jego uwagę, umysł, i ciało i wtedy najlepszym pomysłem powinien być ruch i to najlepiej na świeżym powietrzu. Zaledwie jedna godzina dziennie dla większości dzieci już jest wystarczającym okresem czasu. Warunkiem podstawowym, jeśli ruch ma przynieść oczekiwane efekty jest systematyczność. Lepiej mniejsze dawki aktywności, ale codziennie niż męczące zajęcia raz w tygodniu. Aktywność fizyczna dziecka nie musi polegać na wykonywaniu trudnych, męczących ćwiczeń. Dobór rodzaju wysiłku też nie powinien być przypadkowy. Zanim dziecko zacznie ćwiczyć lepiej skorzystać z porady specjalisty. Rozmawiaj z dzieckiem i obserwuj jego podejście do ćwiczeń. Wysiłek fizyczny nie może być dla dziecka nudny. Dla wszystkich najlepszy będzie ogólnorozwojowy trening sprawnościowy z umiarkowaną intensywnością. Z pewnością wpłynie on pozytywnie na zdrowie i rozwój dziecka, a przebywanie na świeżym powietrzu z pewnością pozwoli dotlenić organizm oraz rozładować nadmiar energii.

Mniejsze kieszonkowe

Dziecko otrzymując kieszonkowe powinno mieć jasno określoną potrzebę, na co chciałoby je wydać. Rozmawiaj o tym z dzieckiem i próbuj ukierunkowywać jego zainteresowania. Często zdarza się, że dziecko nie mając określonego celu, na który może wydać pieniądze i ulega pokusie. Półki w szkolnych sklepikach uginają się od wysokokalorycznych produktów takich jak batoniki, lizaki, napoje z cukrem, chipsy itp. Brak zainteresowania i kontroli ze strony rodziców przyczynia się do tego, że dziecko nieświadomie często za namową kolegów dokonuje zakupu bezwartościowych a nawet szkodliwych produktów.

Rozmowa z dzieckiem

Stres oraz sytuacje, których dziecko doświadcza w szkole wpływają na zwiększanie ilości spożywanych niezdrowych produktów. Świadomy rodzic nigdy nie powinien zostawiać dziecka samego z jego problemem. Tylko dobry kontakt i rozmowa z dzieckiem pozwoli zrozumieć i określić wysokość i rozmiar problemu. Dojrzałe i odpowiedzialne wychowanie zawsze przyczynia się do wyrobienia pozytywnych wartości u dziecka jednocześnie przeciwdziałając podejmowaniu nierozważnych decyzji.

Rozwijanie zainteresowań

Dzięki obserwacji swojego dziecka możemy określić, jakie zainteresowania ono wykazuje. Wraz ze wzrostem i rozwojem dziecka zainteresowania mogą się zmieniać i to nawet bardzo dobrze, bo świadczy o kreatywności dziecka. Najważniejszą kwestią jest kontrolowanie, aby zainteresowania nie poszły w złym kierunku. W obecnych czasach mamy bardzo duże możliwości wpływania i rozwijania swoich pasji. Już młodsze dzieci w wieku przedszkolnym maja możliwości korzystania z różnych form zajęć łączących edukacje z zabawą. Dzieci oraz młodzież w wieku szkolnym może korzystać z dodatkowych form zajęć pozalekcyjnych w postaci np. klubów, sekcji, kółek zainteresowań. Każde miasto stwarza możliwości i przeznacza na ten cel pieniądze organizując różnego rodzaju zajęcia dla dzieci i młodzieży w domach kultury, bibliotekach, stowarzyszeniach.

TrenujZdrowie Ewa Baura

Dlaczego powinniśmy ćwiczyć czytaj tutaj

Trening ogólnorozwojowy cz II

 Ćwiczenia w domu II

Ćwiczenia w domu cz I

Podziel się na:
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google Bookmarks
  • Blogplay
  • Blip
  • Blogger.com
  • Live
  • MySpace
  • RSS
  • Twitter
  • Wykop
  • Śledzik

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>